top of page

!מקלחת קרה, אולי הדבר שיישנה את חייך


עבור רבים המחשבה על מקלחת קרה היא מעוררת פלצות, זכרונות של רגעים בהם המים החמים הולכים ואוזלים כשהגוף עדיין מלא סבון קשור בעיקר לכעס על זה שהתקלח לפנינו ו״גמר לנו את המים״..

אבל, כפי שטוענים רבים, מקלחת ורחצה קבועה במים קרים עשויה להיות אחד הדברים הטובים שייקרו לך!

להתמיד בשגרה כזו, בפעולה שהגוף מתנגד לה כביכול, במשך חודש ימים מדי בוקר, עשויה להיות השפעה נכונה בדרך לבניית כוח רצון של נזיר זן! (1)

התומכים בתענוג ממהרים לשבח, יש למים הקרים השפעה חיובית מכל כך הרבה בחינות-

הגוף מגיב במהירות לקרור הפתאומי שצנח עליו בכך שהנשימה הופכת עמוקה וקצב הלב מואץ, זאת כדי לשמור על חום הגוף, כתוצאה מכך עולה החמצון התאי והגוף מקבל בוסט אנרגטי מופלא. המים הקרים משפרים את הסירקולציה של הדם מסביב לאיברים הפנימיים ומעודדים תפוקה טובה יותר של הלב.

רחצה/טבילה במים קרים אחרי אימון אינטנסיבי, מורידה את הטמפרטורה של הרקמות שנפגעו ע״י כיווץ של כלי הדם וכך גם מונעת יציאת נוזלים מכלי הדם ובצקת מקומית. הקור גם עוזר לקצות עצבים רדומים ומשמש משכך כאבים מקומי מהיר.

חשיפה של הגוף למים קרים לפרק זמן מוגבל עשויה להקשיח את הגוף ולהפוך אותו לעמיד יותר בפני סטרס ובפני מחלות. בארצות רבות כגון שוודיה ורוסיה, נוהגים לחשוף לקור ילדים מגיל קטנות, שם מדווח על עמידות גבוהה יותר בפני שפעות ומחלות חורף אחרות.

מחקר שנערך על עשרה אנשים בריאים ששחו במי קרח במשך חורף שלם גילה ירידה דרמתית ברמות ה "uric acid" בדם, ועליה ב״glutathione״, אנטי אוקסידנט חזק הפועל בגוף. (2)

במחקר אחר נמצא קשר בין מקלחות קרות לבין טיפול בדכאון. המקלחות הקרות הקלו על תסמינים של של דכאון בזכות ההשפעה האינטנסיבית של הקור על רצפטורים עוריים ששלחו כמות עצומה של אותות חשמליים למוח מקצות העצבים הפריפריאלים וייצרו אפקט אנלגטי ואנטי דפרסנטי. (3)

גם בנוגע לשמירה על מראה העור ובריאות השיער רחצה במים קרים מונעת את ייבושם ותורמת למראה עור ושיער רעננים.

כך, רוב המחקרים והעדויות על טבילה במים קרים מדווחים על שיפור בפרמטרים הפיזיקליים השונים בלא תופעות לוואי. השקעה מינימלית של כ-20 דקות, עשויה להיות דרך פשוטה ובלתי יקרה בעליל לתמוך בבריאות אופטימלית ובאריכות ימים!

כמובן שיש להפעיל שיקול דעת, יש לשים לב שהמים אינם קרים מדי (קפואים) ושהטבילה אינה ארוכה מדי.

מי מעז לנסות ולהתמיד?

לקריאה נוספת והשראה:

https://www.wimhofmethod.com/:הגורו של טבילות במי קרח וחשיפה לקור

https://gettingstronger.org/2012/01/the-iceman/

(1) http://www.thefeelgoodlifestyle.com/how-i-crushed-the-30-day-cold-shower-challenge-the-great-life-secret-i-discovered.html

(2) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0891584994900302

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17993252

bottom of page